Magyar hallgatók az osztrák felsőoktatásban
Saved in:
| Main Author: | |
|---|---|
| Other Authors: | |
| Format: | Thesis |
| Kulcsszavak: | Ausztria egyetem európai egyetem felsőoktatás hallgatói mobilitás hallgatók magyar munkavállalók külföldön motiváció összehasonlítás |
| Online Access: | http://dolgozattar.uni-bge.hu/59209 |
MARC
| LEADER | 00000nta a2200000 i 4500 | ||
|---|---|---|---|
| 001 | dolg59209 | ||
| 005 | 20251027143141.0 | ||
| 008 | 251027suuuu hu om 000 ger d | ||
| 040 | |a BGE Dolgozattár Repozitórium |b hun | ||
| 041 | |a de | ||
| 100 | 1 | |a Németh Rebeka | |
| 245 | 1 | 0 | |a Magyar hallgatók az osztrák felsőoktatásban |c Németh Rebeka |h [elektronikus dokumentum] |
| 520 | 3 | |a Az elmúlt években az osztrák felsőoktatás – különösen Bécsben – az egyik legnépszerűbb célponttá vált a magyar hallgatók körében, ezt bizonyítja az Engame Akadémia 2024-es kutatása is, amelyben Ausztria bizonyult a legnépszerűbb továbbtanulási országnak a tanulmányaikat külföndön folytató magyar hallgatók körében. Ez a tendencia több tényezőre is visszavezethető, úgy mint az osztrák egyetemek magas színvonala és nemzetközi elismertsége, az ország földrajzi közelsége, valamint az EU-s tagállamok hallgatói számára biztosított egyszerű hozzáférés. Emellett a német nyelv is fontos szerepet játszhat a hallgatók döntésben, hiszen a biztos, anyanyelvi környezetben megszerzett német nyelvtudás jelentős előnyt jelenthet az európai munkaerőpiacon. A téma nemcsak társadalmi és oktatáspolitikai szempontból aktuális és releváns, hanem személyes vonatkozásban is különösen érdekes számomra. Magyar hallgatóként, aki tapasztalatot szerzett mind az osztrák, mind a magyar felsőoktatási rendszerben, közvetlen betekintést nyertem mindkét tanulmányi rendszer lehetőségeibe és kihívásaiba. Mindezek fényében különösen érdekes az a kérdés, hogy milyen konkrét motivációk vezetik a magyar hallgatókat Ausztriába, és hogyan élik meg a mindennapokat az osztrák egyetemeken. A dolgozat célja annak feltárása, hogy a magyar hallgatók milyen szempontok alapján választják Ausztriát tanulmányaik helyszínéül, milyen különbségeket érzékelnek az osztrák és a magyar felsőoktatási rendszerek között, hogyan értékelik a tanulmányi környezetet, a támogatási lehetőségeket és a nyelvi követelményeket, valamint milyen szerepet játszik a német nyelvtudás az integrációban. A vizsgálat empirikus alapját egy online kérdőíves primerkutatás adta, amelyet 102 olyan magyar hallgató töltött ki, akik vagy jelenleg vagy pedig korábban Ausztriában folytatták felsőoktatási tanulmányaikat. A kutatás eredménye szerint a legfontosabb vonzerőt a jobb karrierlehetőségek jelentik: a válaszadók csaknem háromnegyede az osztrák diplomát magasabb kezdőfizetésekkel, stabilabb munkaerőpiaccal és szélesebb elhelyezkedési lehetőségekkel társítja, mint a magyart. Az osztrák rendszer erősségei közé tartozik a modern infrastruktúra, a digitalizáció, a tanárok és hallgatók közötti partneri viszony, valamint a gyakorlati elemek beépítése a tantervbe. A magyar rendszer ezzel szemben személyesebbnek, áttekinthetőbbnek és elméletibbnek mutatkozik – a kisebb csoportok és a nagyobb jelenléti arány például erős közösségi élményt eredményeznek, amit sokan hiányolnak az osztrák egyetemeken, főként Bécsben, ahol egy előadáson akár 400-500-an is részt vesznek egyszerre.A kutatás alapján több reformjavaslat is megfogalmazható mindkét felsőoktatási rendszer esetében. Ausztria esetében javasolt lenne például kötelező mentori programok bevezetése, a vizsgaalkalmak bővítése, valamint a vizsgaidőszak bevezetéses. Magyarország számára hasznos lehetne az osztrák pontrendszer átvétele a tárgy- és vizsgafelvételnél, illetve a digitalizáció fejlesztése, nagyobb rugalmasság, valamint gyakorlatiasabb oktatás.Alapvetően megállapítható, hogy a hallgatók motiváltnak érezték magukat az ausztriai tanulmányaik során, és azok, akik Magyarországon is részt vettek felsőoktatásban, jellemzően Ausztriában motiváltabbnak számoltak be – amit elsősorban a támogatóbb környezetnek, a rugalmasabb rendszernek és a gyakorlati fókusznak tulajdonítottak. Összegzésként megállapítható, hogy míg Ausztria különösen az infrastruktúra és a nemzetköziség terén erős, addig Magyarország az emberközeliség, az elméleti mélység és az átlátható struktúra révén kínál előnyöket. A két rendszer egymás erősségeiből sokat tanulhat. Saját tapasztalataim alapján az osztrák diploma jelentős előnyt jelentett a karrieremben, mivel az elméleten alapuló gyakorlatias oktatáson volt a hangsúly, ugyanakkor Magyarországon mély barátságokat kötöttem, könnyebben tudtam beilleszkedni, és egy olyan elméleti alapot is kaptam, amelyre később sikeresen tudok majd építeni. | |
| 695 | |a Ausztria | ||
| 695 | |a egyetem | ||
| 695 | |a európai egyetem | ||
| 695 | |a felsőoktatás | ||
| 695 | |a hallgatói mobilitás | ||
| 695 | |a hallgatók | ||
| 695 | |a magyar munkavállalók külföldön | ||
| 695 | |a motiváció | ||
| 695 | |a összehasonlítás | ||
| 700 | 1 | |a Ferkelt Dr. Balázs |e ths | |
| 700 | 1 | |a Wirker-Dobány Katalin |e ths | |
| 856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/59209/1/Szakdolgozat_N%C3%A9meth%20Rebeka_AGAZFH.pdf |z Dokumentum-elérés |
| 856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/59209/2/Nemeth_Rebeka_biralat_Ferkelt.pdf |z Dokumentum-elérés |
| 856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/59209/3/bi%CC%81ra%CC%81lat%20Wirker-D..pdf |z Dokumentum-elérés |