Gazdasági felsőoktatási intézményekben tanuló hallgatók pszichológiai jóllétének vizsgálata egy kérdőíves kutatás tükrében= The psychological well-being of students studying in economic higher education institutions – a questionnaire research

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Vágány Judit
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: Budapesti Gazdasági Egyetem, Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar, Közgazdasági Intézeti Tanszéki Osztály 2021
Sorozat:Multidiszciplináris kihívások, sokszínű válaszok 2021 No. 1
Tárgyszavak:
doi:10.33565/MKSV.2021.01.06

Kulcsszavak:Pszichológiai jóllét
Egyetemi hallgató
Z generáció
EPOCH kérdőív
Kiégés
Online Access:http://publikaciotar.uni-bge.hu/1797
Leíró adatok
Kivonat:A hallgatók mentális egészségének megőrzésére valamint javítására óriási figyelmet kellene fektetni minden felsőoktatási intézménynek. Ennek oka, hogy egy hallgató, a felsőoktatásban töltött évei során, az ébrenléti óráinak közel felét az egyetemen vagy főiskolán tölti. Ez alatt az idő alatt előadásokat hallgat, gyakorlatokon vesz részt és különböző csoportmunkákban tevékenykedik, hogy csak a legjellemzőbb feladatokat említsem. Az egyetemi lét azonban nem csak a hallgatók tudását acélozza meg, hanem jelentős hatást gyakorol az önértékelésükre és énképükre egyaránt. Ez pedig – más perspektívából vizsgálva – befolyásolja az élettel való elégedettségüket és boldogságukat. A felsőoktatási intézmények rangsoraiban a kiemelkedő hallgatói teljesítmények jelentős szerepet töltenek be. Kimagasló teljesítményt pedig (ahogyan az élsportban, úgy az oktatásban is) – a fizikai állóképesség és maga szintű tudás mellett – erős mentális állóképességgel rendelkező hallgatók érnek el. (Fodor & Korényi, 2019; Reinhardt et al., 2019) Különösen izgalmas a mentális egészség kérdésköre a gazdasági felsőoktatásban, melynek keretei között a versenyszellem igen erős. Tanulmányomban egy átfogó kutatás részeredményét mutatom be, mely a gazdasági felsőoktatásban tanuló hallgatók mentális egészségét, pszichológiai jóllétét vizsgálja. A kutatás egy speciális, validált kérdőív (EPOCH kérdőív) kérdésein alapul, mely nevét az Engagement (elmélyülés), Perseverance (kitartás), Optimism (optimizmus), Connectedness (kapcsolódás) és Happiness (boldogság) kifejezések rövidítéséből kapta. A kérdőív a kutatásban résztvevő hallgatókat ezen szempontok szerint vizsgálja. Kutatási kérdéseim: −Az első éves hallgatók milyen eredményeket érnek el az EPOCH kérdőív dimenziói tekintetében összességében és nemek szerinti bontásban? −Meg lehet-e állapítani szignifikáns összefüggést… a) a válaszadók neme és a vizsgált állítások között? b) a válaszadók lakhelye és a vizsgált állítások között? c) a válaszadók életkora és a vizsgált állítások között? Kutatási kérdéseim: − Az első éves hallgatók milyen eredményeket érnek el az EPOCH kérdőív dimenziói tekintetében összességében és nemek szerinti bontásban? − Meg lehet-e állapítani szignifikáns összefüggést… o a válaszadók neme és a vizsgált állítások között? o a válaszadók lakhelye és a vizsgált állítások között? o a válaszadók életkora és a vizsgált állítások között?
Terjedelem/Fizikai jellemzők:135-162
ISSN:2630-886X