Mesterséges intelligencia és paradigmaváltás az üzleti felsőoktatásban a munkaerőpiaci igények hatása
Saved in:
Main Authors: | |
---|---|
Format: | Book part |
Published: |
Budapesti Gazdasági Egyetem
Budapest
2024
|
Series: | Pénzügypolitikai kihívások
|
Subjects: | |
doi: | 10.29180/978-615-6886-01-9_2 |
Kulcsszavak: | Üzleti felsőoktatás mesterséges intelligencia oktatói és hallgatói szerepek Kompetencia |
Online Access: | http://publikaciotar.uni-bge.hu/2414 |
MARC
LEADER | 00000naa a2200000 i 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | publ2414 | ||
005 | 20250220140258.0 | ||
008 | 250120s2024 hu o 000 zxx d | ||
020 | |a 978-615-6886-01-9 | ||
024 | |a 10.29180/978-615-6886-01-9_2 |2 doi | ||
040 | |a BGE Publikációtár Repozitórium |b hun | ||
100 | 1 | |a Bácsi Katalin | |
245 | 1 | 0 | |a Mesterséges intelligencia és paradigmaváltás az üzleti felsőoktatásban |b a munkaerőpiaci igények hatása |c Bácsi Katalin |h [elektronikus dokumentum] |
260 | |a Budapesti Gazdasági Egyetem |b Budapest |c 2024 | ||
300 | |a 23-35 | ||
490 | 0 | |a Pénzügypolitikai kihívások | |
520 | 3 | |a A mesterséges intelligencia (MI) térhódítása átalakítja az üzleti felsőoktatás működését és a munkaerőpiac felsőoktatással kapcsolatos elvárásait egyaránt. Az előbbi tekintetében az MI hatására sürgetővé válik a tanítási módszerek és az értékelési rendszerek újragondolása, valamint az oktatók és diákok egymáshoz való viszonyának, az oktatási folyamatban résztvevők szerepeinek tisztázása. Az utóbbi kapcsán az oktatási tartalmak átalakítása kerül előtérbe, hiszen megváltozik azoknak a készségeknek és képességeknek a halmaza, amelyek a jövőben versenyképes tudást jelentenek. Például a gyorsan fejlődő MI technológiák miatt nemcsak maga az MI használata jelenik meg új tartalmi elemként, de állandósulhat a folyamatos tanulás, az újra- és továbbképzés, illetve a fejlesztendő kompetenciák közé bekerülnek olyan korábban nem hangsúlyos képességek, mint az innovatív gondolkodás, a kritikai szemlélet, az etikus döntéshozatal vagy a jövőorientáltság. Irodalmi áttekintésünkben arra keressük a választ, hogy az MI térnyerésének hatására hogyan változnak meg a munkaerőpiaci elvárások az üzleti felsőoktatás piacán, illetve, hogy ezek az új elvárások hogyan illeszthetők a felsőoktatásban végbemenő, MI alkalmazáshoz kapcsolódó egyéb változásokhoz, különös tekintettek a változó oktatói és hallgatói szerepekhez. Az MI lehetőséget teremt a felsőoktatás munkaerőpiaci igényekhez való alkalmazkodására, a fejlesztés (puha készségek) és a kutatási készségek előtérbe helyezésére, amelyhez azonban mind az oktatóknak mind a hallgatóknak más-más szerepet kell betölteniük. | |
650 | 4 | |a neveléstudományok | |
650 | 4 | |a közgazdaságtudományok | |
695 | |a Üzleti felsőoktatás | ||
695 | |a mesterséges intelligencia | ||
695 | |a oktatói és hallgatói szerepek | ||
695 | |a Kompetencia | ||
700 | 1 | |a Dén-Nagy Ildikó |e aut | |
856 | 4 | 0 | |u https://publikaciotar.uni-bge.hu/id/eprint/2414/1/2.cikk-P%C3%A9nz%C3%BCgypolitikai%20k%C3%ADh%C3%ADv%C3%A1sok%20-%20Konferenciak%C3%B6tet.pdf |z Dokumentum-elérés |